Den Ultimata Endurocykeln
Dreadnought är döpt efter ett gammalt krigsfartyg som ändrade spelreglerna för skepp i början av 1900-talet. När Forbidden började sponsra fler endurocyklister på högsta nivå kom snabbt frågan efter en ännu mer kapabel cykel som inte bara skulle klara av de allt tuffare banorna på World Enduro Series utan trivas ju brantare det är. Resultatet blev en endurocykel så pass kapabel att den även gör bra resultat på downhill världscupen. Man kan lugnt påstå att det pågår en modern krigföring i mountainbikevärlden med high pivot-cyklar och där har Dreadnought ändrat spelreglerna som en av marknadens absolut vassaste endurocyklar.
Ramen
154mm i slaglängd kanske inte låter som imponerande med tanke på att många av konkurrenternas endurocyklar har allt från 160mm upp till 170mm i vissa fall. Men det man slås av när man sätter sig på Dreadnought är stabiliteten. Desto hårdare du pressar den ju stabilare blir den. Det är med hjälp av sin ”high pivot witchcraft” som Forbidden kan skapa denna fantastiska känsla av bottenlös dämpning. High Pivot gör i teorin att bakhjulet kan lyfta sig upp över ojämnheterna och med det flyttas bakhjulet bakåt och hjulbasen blir längre ju mer dämpning som används. Ramen är byggd i kolfiber och är så pass stark att den fått klassifikationen som krävs för en downhillcykel. Så även om du kan sätta dit en 190mm dubbelkronad gaffel så är Dreadnought optimerad för en 170mm gaffel. Precis som lillebrorsan Druid har Dreadnought gott om utrymme för en vattenflaska och fästpunkter på undersidan överröret för att montera t.ex. Wolf Tooth’s B-Rad system.
Dämpning
Dreadnought är kompatibel med såväl luftdämpare som coil. Då ramen är så pass progressiv är en coildämpare ett utmärkt alternativ för dig som vill ha fullt kontakt med stigen. Vi har testat Dreadnought med EXT Storia och kan verkligen rekommendera det.
Ziggy Link
Dreadnought kommer både som full 29″-er eller som denna version i mullet. Du kan lätt konvertera mellan de olika hjulstorlekarna med hjälp av Forbiddens smarta Ziggy Link. Den är lätt att montera och kräver inga specialverktyg.
BUILD KIT
Ram | Dreadnought Full Carbon, High-Modulus Carbon Fiber, Trifecta High Single Pivot Suspencion, One Ride Geomentry, Enduro Max Bearings, 73mm BSA Bottom bracket |
Framdämpare | Fox Perfomance Elite Series 38, GRIP2, 170mm, 29″, 110x15mm, Fender included |
Bakdämpare | RockShox Super Deluxe Ultimate, RCT, 154mm, Custom Tune, Trunnion Mount, 205x65mm |
Hjul | e*thirteen LG1 EN Plus rims och DT Swiss 350 hubs, 30mm internal rim width |
Däck | Maxxis Assegai 29″ x 2.5″ EXO+ TR fram, Maxxis Minion DHR II 29.5″ x 2.4″ DD TR bak |
Bromsar | Sram Code RSC 4-Piston |
Bromsskivor | Sram Centerline 200mm/180mm |
Vevarmar | Sram GX Eagle 32t (30t on small) 170mm |
Bottom Bracket | Sram DUB BSA |
Bakväxel | Sram GX Eagle 12 speed |
Växelreglage | Sram GX Eagle 12 speed |
Kassett | Sram GX Eagle 1275 10-52t 12 speed |
Kedja | Sram GX Eagle 12 speed |
Headset | Cane Creek HellBender 70, SHIS: ZS44/28.6/ZS56/40 |
Handtag | Forbidden Tapered, Singe Sided Lock-On |
Styre | e*thirteen Plus, Ø 35mm, 800mm length |
Styrstam | e*thirteen Plus Ø 35mm, 40mm length |
Sadelstolpe | BikeYoke Triggy X |
Sadel | Fizik Alpaca X5 |
OBS! Tyvärr har vi inte alltid tillgång till exakt korrekt bilder från leverantör, så notera att produktbild inte alltid stämmer överens med faktiskt build-kit. Läs information för full specifikation av denna modell.
Cykeltyp | Enduro |
---|---|
Ramstorlek | S, M, L, XL |
Färg | Svart |
Rammaterial | Kolfiber |
Hjulstorlek | 29" |
Drivlina | Sram |
Antal växlar | 1×12 |
Bromstyp | Skivbroms Hydralisk |
Bromsar | Sram |
Dropper post | Ja |
Dämparplattform | Full suspension – Heldämpad |
Dämpning Fram | 170 mm |
Dämpning Bak | 154 mm |
Framaxelstandard | Thru axle 15x110mm Boost (Mtb) |
Bakaxelstandard | Thru axle 12x148mm Boost (Mtb) |