Den Ultimata Allmountain Cykeln
Få cyklar om ens någon kommer i närheten av Yeti Sb130 när det kommer till en ”do it all” cykel. Är du den typen av cyklist som inte vill eller har möjlighet att ha flera olika cyklar men helst inte vill tumma på åkkänslan kan SB130 vara det perfekta valet för dig. Vare sig du ska ut på en långtur med kompisarna eller får för dig att dra en sista-minuten-anmälan till en endurotävling kommer SB130 inte göra dig besviken.
Ramen
Precis som alla Yetis cyklar bygger på SB130 på en ram helt i kolfiber. Tittar man närmare finns utöver 130mm dämpning tillsammans med en 150mm gaffel såklart Switch Infinity, snabbrullande 29″-hjul och modern geometri. Just geometrin med sin långa reach och branta sadelrörsvinkel gör att du alltid sitter i cykeln och inte på cykeln.
Lunch Ride
Alla som har koll på Yeti är väl medvetna om deras numera legendariska ”Lunch Rides” från kontoret i Colorado. De som jobbar på Yeti är riktiga cykelnördar och i takt med att turerna blev hårdare började de anställda att göra modifikationer på sina cyklar för att kunna köra ifrån kollegorna. Där skapades termen Lunch Ride. Frågar men Yeti är det mer än bara ett namn. Tittar man på SB1300 LR har den en 160mm gaffel, 137mm dämpning bak, kraftigare bromsar och 0.5-graders flackare gaffelvinkel än vanliga SB130.
Switch Infinity
Denna patenterade konstruktion tillåter Yeti att ha en flytande pivotpunkt som ändrar riktning i takt med hur djupt dämpningen jobbar. Vad det konkret innebär är att den första delen av dämpningen har en hög anti-squat vilket gör SB150 till en grymt trampeffektiv ram där du nästan glömmer att du har en bakdämpare. I med att stigen blir stökigare faller anti-squaten av och man upplever istället en bottenlös känsla av dämpningen. Nu kanske du tänker att det är ännu en rörlig del som kräver mycket underhåll. Även här har Yeti tänkt till. Switch Infinity är byggd för att tåla det mest och det i princip det enda du behöver komma ihåg att göra är att fetta Switch Infinityn med Yeti´s speciella Grease gun var 40-timme. Du kommer enkelt åt att göra det genom två små portar på själva Switch Infinityn.
BUILD KIT
Ram | C/Series carbon fiber frame, Switch Infinity suspension technology, press-fit BB92, internally tunneled cable routing, 148mm x 12mm BOOST dropouts, sealed enduro max pivot bearings, integrated derailleur hanger, and axle. |
Framdämpare | Fox Perfomance Series 36, 150mm, 29″, 110x15mm |
Bakdämpare | Fox Performance Float X, 130mm |
Hjul | DT Swiss M1900, 30mm internal rim width |
Däck | Maxxis DHF 29″ x 2.5″ EXO TR fram, Maxxis Agressor 29″ x 2.3″ EXO TR bak |
Bromsar | Sram G2 R |
Bromsskivor | Sram Centerline 200mm/180mm |
Vevarmar | Sram GX Eagle 30t 170mm |
Bottom Bracket | Sram DUB BB92 |
Bakväxel | Sram GX Eagle 12 speed |
Växelreglage | Sram GX Eagle 12 speed |
Kassett | Sram GX Eagle 1275 10-52t 12 speed |
Kedja | Sram GX Eagle 12 speed |
Headset | Cane Creek 40 IS |
Handtag | ODI Elite Pro |
Styre | RaceFace Aeffect R, Ø 35mm, 780mm length |
Styrstam | RaceFace Ride Ø 35mm, 50mm length |
Sadelstolpe | Fox Transfer Dropper Post – S: 125mm, M: 150mm, L: 175mm, XL: 175mm. |
Sadel | WTB Silverado Custom Yeti Edition |
OBS! Tyvärr har vi inte alltid tillgång till exakt korrekt bilder från leverantör, så notera att produktbild inte alltid stämmer överens med faktiskt build-kit. Läs information för full specifikation av denna modell.
Cykeltyp | Trail |
---|---|
Ramstorlek | S, M, L, XL |
Färg | Blå |
Rammaterial | Kolfiber |
Hjulstorlek | 29" |
Drivlina | Sram |
Antal växlar | 1×12 |
Bromstyp | Skivbroms Hydralisk |
Bromsar | Sram |
Dropper post | Ja |
Dämparplattform | Full suspension – Heldämpad |
Dämpning Fram | 150 mm |
Dämpning Bak | 130 mm |
Framaxelstandard | Thru axle 15x110mm Boost (Mtb) |
Bakaxelstandard | Thru axle 12x148mm Boost (Mtb) |